
Intercollegiale toetsing zorgorganisatie
Intercollegiale toetsing voor de zorgorganisatie
Intercollegiale Toetsing voor de zorgorganisatie:
Wil jouw organisatie voldoen aan de wettelijke verplichtingen rondom intercollegiale toetsing en tegelijkertijd zorgprofessionals ondersteunen bij deskundigheidsbevordering? Dit programma is speciaal ontwikkeld om zowel deel te nemen aan intercollegiale toetsing als om medewerkers aan te leren hoe zij in de toekomst zelfstandig dit proces binnen de organisatie kunnen voortzetten.
Tijdens drie sessies begeleiden wij kleine groepen van maximaal 5 deelnemers in een veilige en open leeromgeving. We combineren reflectie, casusbesprekingen en leren van elkaar met kennisoverdracht over het organiseren en uitvoeren van intercollegiale toetsing.
De begeleide intercollegiale toetsing wordt verzorgd door een gediplomeerde en opgeleide procesbegeleider in intercollegiale toetsing. Deze begeleiding zorgt voor een gestructureerd en professioneel verloop van de sessies, waarbij casusbesprekingen en reflectie optimaal worden ondersteund.
Doelgroep:
Dit programma is bedoeld voor zorgorganisaties die hun teams willen ondersteunen bij:
- Het voldoen aan de verplichtingen vanuit de WKKGZ (minimaal 1 keer per jaar) en de herijking van het normenkader (minimaal 3 keer per jaar).
- Het opzetten en onderhouden van een structureel proces voor intercollegiale toetsing binnen de organisatie.
De deelnemers aan dit programma zijn verpleegkundigen die indicatiestellingen uitvoeren of ondersteunen, zoals wijkverpleegkundigen (HBO-/masterniveau) en MBO-verpleegkundigen.
Inhoud:
Dit lesprogramma bestaat uit drie sessies waarin we deelnemers begeleiden in:
- Intercollegiale toetsing:
Deelnemers brengen eigen casussen in. We bespreken gezamenlijk of de indicaties voldoen aan de wet- en regelgeving en het normenkader. - Aanleren van toetsingsvaardigheden:
De deelnemers leren hoe ze het proces van intercollegiale toetsing binnen hun organisatie zelfstandig kunnen voortzetten, bijvoorbeeld door middel van procesbegeleiding en casusstructurering.
We werken bewust in kleine groepen om persoonlijke aandacht en interactie te garanderen. Iedereen krijgt voldoende tijd en ruimte om zijn of haar casus in te brengen en van collega’s te leren.
Duur van het traject:
- Sessie 1: 3 uur (voorstellen, uitleg over intercollegiale toetsing en eerste casusbesprekingen)
- Sessie 2 en 3: 2
uur per sessie (volledige focus op casusbesprekingen en verdere toetsing)
Voorbereiding:
Elke deelnemer levert minimaal 1 week vooraf een indicatie met bijbehorende anamnese aan. Dit zorgt voor een goed voorbereid proces waarin casussen efficiënt besproken kunnen worden tijdens de sessies..
Certificaat:
Na afronding van alle 3 de sessies ontvangen deelnemers een digitaal certificaat ter erkenning van hun deelname. Dit certificaat bevestigt de deelname van de deelnemer en de opgedane vaardigheden, en is een mooie aanvulling op het professionele portfolio!
Locatie:
De intercollegiale toetsing kan plaatsvinden online via Microsoft Teams of fysiek op locatie, afhankelijk van de voorkeur van de organisatie.
Kosten:
De prijs en datums voor dit traject zijn op aanvraag beschikbaar. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken en een offerte te ontvangen.
Accreditatie:
Voor deze begeleide intercollegiale toetsing ontvang je 7 accreditatie punten. Dit biedt zorgprofessionals de mogelijkheid om accreditatiepunten te ontvangen voor hun deskundigheidsbevordering.
Wanneer een organisatie kiest voor een toetsing zonder procesbegeleider, kunnen deelnemers alleen ODA-punten (Ondersteunende Deskundigheidsbevorderende Activiteiten) toevoegen aan hun portfolio. Deze punten kunnen door de deelnemers zelf worden toegevoegd, maar bieden niet dezelfde status als geaccrediteerde punten.
Meer informatie:
Wil jouw organisatie aan de slag met intercollegiale toetsing en ervoor zorgen dat dit proces in de toekomst zelfstandig kan worden uitgevoerd? Neem contact met ons op voor meer informatie en om een afspraak in te plannen!
Inhoud Intercollegiale Toetsing
Inbrengen van casussen: Iedere deelnemer levert vooraf een eigen indicatie met anamnese aan.
Casusbespreking: De indicaties worden tijdens de sessies gezamenlijk besproken en getoetst aan het normenkader en de wet- en regelgeving.
Procesbegeleiding: Een opgeleide procesbegeleider zorgt voor structuur en verdieping tijdens de besprekingen.
Reflectie en uitwisseling: Deelnemers delen ervaringen, bespreken alternatieven en leren van elkaar in een veilige, prettige leeromgeving.
Praktische toepassing: Deelnemers krijgen suggesties en inzichten die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk van indicatiestelling.
Zelfstandigheid: Na afronding van de sessies hebben deelnemers de kennis en vaardigheden om in de toekomst zelf intercollegiale toetsing binnen hun organisatie te organiseren en uitvoeren.